Nieuwsflits februari

10-02-2014

Beste melkveehouder,

Het contact met de dierenkliniek verloopt niet alleen via de dierenartsen maar ook via de assistenten. Dit kan zijn bij het bellen voor een spoedvisite, het overdag bestellen van medicijnen of voor een andere vraag gedurende de dag. Daarnaast zult u meer contact hebben met onze assistenten bij het afhalen van onze medicijnen. Aangezien er soms misverstanden zijn willen we met deze flits informatie geven over het werk van onze medewerkers . Daarnaast gaan we onze assistenten een bijscholingstraining geven over het contact met de veehouders, meest voorkomende aandoeningen bij de landbouwhuisderen en medicijnen. Daarnaast zullen we in de aankomende tijd af en toe een assistent meenemen op onze route om ze meer bekend te maken met onze werkzaamheden. Dit wordt door hen ook als zeer leuk en interessant ervaren.

Onze assistenten houden zich binnen de praktijk voornamelijk bezig met de gezelschapsdieren. De meiden, er zijn geen mannen, die u aan de telefoon krijgt zitten in een aparte ruimte naast de grote wachtkamer waar ze ook de telefoontjes van de gezelschapsdieren opnemen. We hebben ze het voorschrift gegeven om de landbouwhuisdieren telefoon zo snel mogelijk op te nemen, aangezien dit overdag vaak voor spoedvisites is. Het is dan ook verstandig om te zeggen dat u belt voor een spoedvisite omdat u dan niet de vraag krijgt of u even kunt wachten.

Bij het bestellen van medicijnen zijn ze echter verplicht om de dienstdoende dierenarts te bellen. Dit omdat ze, wettelijk gezien, geen medicijnen mogen afgeven. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van de dierenarts. Hierdoor kan het soms even duren voor u weet wanneer u de medicijnen kan afhalen.

Verder hebben we soms nieuwe assistenten die nog niet volledig op de hoogte zijn van de medicijnen die we gebruiken bij de landbouwhuisdieren. Maar als u duidelijk de naam van het middel noemt dan zal ook dit geen probleem moeten zijn. De verschillende dialect soorten binnen ons praktijkgebied vormen soms ook een uitdaging, maar hieraan wennen ze vaak snel!

Hopelijk heeft u met bovenstaande iets meer begrip voor de soms moeilijke positie van onze assistenten.

Vooraankondiging: onze jaarlijkse informatie- bijeenkomst zal dit jaar plaatsvinden op 12 maart bij Boode in Bathmen. Uiteraard zult u hier spoedig meer van horen.

Met vriendelijke groet,

Sjoerd Malda, Elske van der Mik, Bert Gerrits, Karin van Heuven-van Kats en Ruben Tolboom