Myiasis / huidmadenziekte bij konijnen

Myiasis (huidmadenziekte) is een bedreiging voor konijnen. Als aan het eind van het voorjaar de dagen warm en vochtig worden, lopen konijnen regelmatig Myiasis op. Deze ziekte wordt veroorzaakt door de blauwgroene vlieg. In deze periode komen deze groene vliegen te voorschijn en ruimen uitwerpselen op van o.a. katten, honden, kippen, en koeien.

Hygiëne

Omdat de vliegen ook graag wondjes bezoeken, is het belangrijk een konijn hier altijd grondig op te controleren en deze te behandelen. Houd het hok/kooi schoon en zo reukloos mogelijk. Een vies of ruikend achterwerk moet worden gewassen. Het beste kan hiervoor het konijn met zijn achterste in een bak lauwwarm water gezet worden. De aangekoekte keutels kunnen dan uit de vacht worden gewreven. Na het wassen is het erg belangrijk is dat u uw konijn goed droogt na het wassen en pas weer in het hok zet als uw konijn volledig droog is. Zachte keutels ontstaan meestal door teveel koolhydraten in het voedsel, waardoor de darmflora verstoord raakt. De darmkeutels worden te zacht om te eten, blijven aan de haren plakken en vormen op den duur een dikke plak rond de anus en aan de onderzijde staart (plakpoep). Ook zijn het vaak zware konijnen die niet goed meer bij hun anus kunnen.

Bij enige twijfel is een bezoek aan de dierenarts verstandig. Let goed op de aanwezigheid van groene vliegen in de buurt van het konijn en neem de nodige voorzorgsmaatregelen. Is zo’n vlieg aan het werk geweest, dan is vaak een wondje in de buurt van de anus of binnenkant van de achterpoten, waarin de maden zichtbaar zijn (héél goed kijken!).
Verdere tekenen van de ziekte zijn:

• onnatuurlijk kale plekken,
  • sufheid van het konijn,
  • gaatjes in de huid.

Als dit wordt geconstateerd, is een onmiddellijk bezoek aan de dierenarts vereist ook als het avond of weekend is. Een paar uur afwachten kan voor het konijn dodelijke gevolgen hebben.

Medische verzorging

De dierenarts zal het aangetaste gebied scheren en de huid wassen, de maden die achtergebleven zijn na het wassen worden met een pincet verwijderd.
De dierenarts zal de wondjes insmeren met een hiervoor geschikte zalf. Voor thuis krijgt u antibiotica en pijnstillers mee. De wonden moeten thuis verzorgd worden doormiddel van goed schoonhouden en insmeren met de voorgeschreven zalf. Vaak is het echter ook nog nodig om het konijn tegen shock te behandelen en zal uw konijn wat langer in de kliniek moeten blijven.

Voorkomen is beter dan genezen

Uw dierenarts adviseert u, uw konijn in een schone en droge omgeving te houden en o.a. door goede voeding niet te dik te laten worden. Daarnaast is het aan te raden uw konijn preventief te behandelen met het product Nomyasis dat beschermt tegen madeninfecties.