Konijn met abces

Een abces is een holte gevuld met pus omringd door een wand van verdikt ontstoken weefsel. Bij konijnen kunnen abcessen ontstaan in de huid, bij de tandwortels, in de botten en op meerdere minder vaak voorkomende locaties.
Abcessen rondom de kaken worden meestal veroorzaakt door gebitsproblemen. Abcessen op andere plaatsen in de huid worden vaak veroorzaakt door bijtwonden of andere wondjes.
De behandeling van abcessen bij konijnen is erg moeilijk. Een probleem is dat de pus die gevonden wordt in konijnenabcessen erg taai en dik is.

Bij openleggen van een abces leegt de holte zich dan ook meestal onvolledig. Het gebruik van drains (zeer gebruikelijk bij honden en katten) is niet mogelijk aangezien de pus te dik is om via deze weg afgevoerd te worden.
Restanten pus en bacteriƫn blijven dus meestal achter, verder heeft een abces bij het konijn vaak vingervormige uitsteeksels waarvandaan weer nieuwe abcessen kunnen ontstaan.
De succesvolle behandelingen bestaan uit een combinatie van volledige chirurgische verwijdering in combinatie met een antibioticumbehandeling. Om de juiste antibioticum keuze te maken wordt een kweek ingezet met een gevoeligheidsbepaling van de gekweekte bacteriƫn. Soms is volledige chirurgische verwijdering niet mogelijk. Dan kunnen andere behandelmethoden vaak ook een goed resultaat geven. Bijvoorbeeld door het abces te openen en weer dicht te hechten met daarin tampons gedrenkt in het juiste antibiotcum. Door wekelijkse vervanging zien we gemiddeld in 4 tot 6 weken genezing optreden.
Preventief zijn gezonde voeding, ruime lichaamsbeweging en een schone, veilige omgeving belangrijk. Verder is het verstandig om elke bult bij een konijn zo snel mogelijk te laten onderzoeken door de dierenarts.